Derfor bør du satse på SEO

Derfor bør du satse på SEO

31. januar 2022 0 Af

I verden bliver der lavet 5,6 milliarder søgninger alene på Google hver eneste dag. Det betyder, at uanset hvad din virksomhed laver, så er der folk der søger efter det på nettet. Det gælder både de helt store virksomheder og små nicher. Hvis du ikke investerer i SEO, vil du derfor helt sikkert tabe potentielle kunder til dine konkurrenter, der gør.

SEO står for Search Engine Optimization, og det handler om vise Google, at du bør ligge på første side. Det kan være svært for Google at vælge, når der er flere millioner søgeresultater at vælge imellem. Google kigger dog efter flere ting, når de skal vurdere din side op imod alle andre, bl.a. dit indhold, opbygningen, links fra andre hjemmesider og hastighed. Hvis du er skarp på disse ting, kan du potentielt vinde dig mange nye kunder.

Har du brug for lidt flere grunde til, hvorfor SEO er en god investering for din virksomhed? Vi har her samlet de absolut vigtigste grunde til at du bør alliere dig med et professionelt SEO-firma.

Fang folk, der har et behov

I modsætning til mange andre former for reklamer som f.eks. bannerreklamer eller Facebook-annoncer, så er SEO en sikker vinder. Når folk først er inde og søge på Google, har de nemlig allerede et behov. Hvis du er så ligger øverst – eller som minimum iblandt top-3 – er du nærmest garanteret nye kunder i butikken. Du kan selvfølgelig også vælge at ligge helt øverst blandt annoncerne, hvis du har pengene til det, men flere undersøgelser viser altså, at flere klikker sig ind på de organiske søgeresultater før de betalte. SEO er altså den løsning, der giver den største Return on Investment (ROI).

Hvis du ikke er synlig, tjener du ingen penge

Når folk søger efter dine ydelser/produkter på Google, og du ikke kommer frem, så tjener du ingen penge. Så simpelt er det. Du kan altså have nok så mange Facebook-annoncer og bannerreklamer kørende. Det hjælper dig ikke på den lange bane. Du skal være synlig det sted, hvor folk søger efter at få dækket deres behov – og det er i søgemaskinen i de organiske søgeresultater. Uden SEO kommer du altså ikke særlig langt og kan vinke farvel til en god sjat penge.

SEO er den vedvarende løsning

Betalte annoncer kan sende trafik til dig ligesom SEO, men i det sekund, du stopper med at betale, vil dine investering gå tabt. Det er lige præcis derfor, at SEO er en klogere investering, hvis du skal vælge mellem de to løsninger. SEO bygger nemlig på organisk trafik, og det betyder, at dine investeringer vil blive liggende i søgeresultaterne. Google vægter nemlig relevante søgninger højest på organiske søgeresultater, og derfor vil din side stadig ligge højt og blive fundet, så længe din side er relevant ift. søgeord og -termer – og naturligvis hvis du løbende får lavet on- og off-page SEO.